Aniž bych chtěl moje zákazníky pokládat za nějaký skutečně reprezentativní vzorek a svoje zkušenosti za směrodatný průzkum, dovolím si tady malé zevšeobecnění – podle mě jsou z pohledu údržby jednou z nejvíce zanedbávaných a opomíjených částí motorek BRZDY.
Nemám nejmenší tušení proč, ale pokusím se o osvětu.
Strada Statale dello Stelvio SS38, povinná klobása se zelím na vrcholu průsmyku, úsměv do kamery a davaj dolu.
No, na vyprávění jsi měl, chlapče, času dost. Tady je nanejvýš jasný, že s kecama vystačíš, dokud není rozestláno. Trenky dolu a ukaž, co je v tobě.
Učebnicový úsek silnice pro nácvik ostré akcelerace následované tvrdými brzdami. Krpál ± rovně dolu na FULL KnédL – oči z důlku – pravá 180° vracečka – FULL KnédL – oči z důlku – levá 180° vracečka – FULL KnédL – oči z důlku a furt dokola, snad 45x. Jestli znáte v Alpách lepší místo na prověrku brzd, musíte mi to napsat.
Karburátorem krmená mechanika pod zadkem ječí, jako když Weasley dostal huláka. V soustředění zapomínám na chvíli dýchat a dovoluji italskému asfaltu malinko ochutnat francouzskou pryž. Nabírám kurz a znova Weasley. Je to návykový.
„Do prdele, tady nefoť, vole!“
Zastavuji vedle kámoše dost neochotně, ale oddělit se nechci. Romantik.
Aha, tak tohle nebude kvůli panoramatu. Jeho přední dvoupístek pod plivancem syčí jako oranžový konec majzlíku v sudu s vodou.
Kalení je věda, ve všech významech toho slova. To se musí umět.
Jak se mu to tenkrát povedlo zastavit, nechápu dodneška. Jisté ale je, že jeho spodní prádlo tam utrpělo porážku. Ta páčka šla až k řidítku ještě dobrou čtvrthodinu, a to byla docela kosa a foukal vítr. Je třeba zvolnit!
Jo, jo, uvařená brzdovka je průser. Ta dokáže uvolnit svěrače i skutečným drsoňům. Na volnejch jízdách jsem viděl kluka pokračovat za cílovkou rovně kačírkem až do vaků. A to vypadala ta jeho Ducatka tak voňavě! Stejnej případ.
Dřív jsem to nedělal a nikomu nic nenutil, ale dneska se lidí vždycky ptám:
„A brzdovku jste měnil?“
„Jo, měnil.“
„A kdy? Nechcete, abych vám mrknul i na brzdy?“ A šahám při tom na páčku, která pod tlakem mých prstů krokuje jako velikonoční řehtačka. Tak na tomhle bych brzdit neuměl.
„No, když už to tady je…“
„A mám ho.“ Mumlám si v duchu a vím, že možná právě vyváznul z jednoho pěkně zkaženýho odpoledne.
Samozřejmě, naštěstí je spousta lidí, kteří se o brzdy starají, protože mají rádi zadek tak jak je. Žádný modřiny a nezahojený strupy – brzda je tam od toho, aby brzdila!
A právě pro ně (Vánoce neVánoce), ale pochopitelně nejen pro ně, tady mám parádní dárek.
Hodnota toho dárku je při dnešních cenách 1123,- Kč přesně! Slušný.
Ne, nejsem takovej vatař, abych dal každýmu litr, ale ukážu vám něco, co vám ty prachy zaručeně ušetří, ať pečujete o motorku sami nebo jí dáváte do servisu.
No, trošku taky kecám, že je to pro každého. Celou sumu na tom ušetří jenom majitelé Yamah, majitelé Hond už jenom 160,-. Kdo má Kawu tak 41,- a kdo Sůzu, tak nic. Sorry.
Ale kdo ví, jakou mašinu si pořídíte příště ;-), že jo! Takže vlastně jo.
Je to dárek skoro pro každého.
CENNÁ RADA K ÚDRŽBĚ BRZD
JAK ČURÁNÍM PROTI VĚTRU UŠETŘIT „LITR“
A JEŠTĚ ZBYDE NA KAFE
Vypadá to jako nesmysl?
Řek´ bych, že Juliette and the Licks dávají Search and Destroy líp než Iggy (pozdravujte staříka, a že děkuju, tohle je daleko lepší než Jelen)
FULL Knédl FOREVER
Honza Sklenář