Vím, že se řítíme, ale chvílemi se mi zdá, že se řítíme nějak zatraceně rychle.
Představuju si tu dobu, kdy si neandrtálci vystačili s kamennými nástroji dlouhá tisíciletí, a vývoj probíhal tempem, že nebylo možné zaznamenat, že nějaký vývoj vůbec probíhá. A přestože nakonec jako vývojová větev člověka neandrtálec vyhynul, trvalo to od setkání s moderním člověkem ± zase nějakých 4000 let. Nehnul se z místa.
To dneska mají kolotoče mnohem větší otáčky a hodně věcí je zastaralých už ve chvíli, kdy si je kupujeme.
Přesto lze i dneska najít něco, co se zdá být věčné, jako třeba krumpáč. Nebo hospodský folklór.
Vážně jsem si myslel, že některé průpovídky už neuslyším, ale omyl, je to držák.
„Ti řikám, voe, že s tim laďákem to jede jako kráva!“
„Dyť to, ty vole, znělo jako plechovej bubínek! Tos´ tam navraždil sám?“
Jo, starý dobrý časy jsou právě teď, tak je třeba si je užít.
Můj první „laďák“ byla konzerva od lančmítu, a to ještě v době, kdy jsem pramálo věděl, proč tam píšou LUNCHEON, a co to znamená. No, možná to byla plechovka od játrovky, každopádně měla ideální přesah na to, aby ji lehkým nakopnutím měkkou podrážkou šlo bezpečně narazit na zkrácenou a vykuchanou originální koncovku mojí ďábelské Jawy 20 Pionýr. Několik základních děr vyvrtaných do dna, a pak malým vrtáčkem přivrtávat další, dokud z toho nebyl ten správnej „brus“! Ten kozel mi pak chodil po rovině tachometrových 80, ale je fakt, že k tomu potřeboval tak 7°C, mlhu jako mlíko a rovinku spíš malinko z kopce. Povážské strojírny, 3 rychlosti a excentrická rozeta s vytahaným řetězem pochrochtávajícím jako já u zubaře! Škoda, že i tady jsme tehdy drželi spíš ten neandrtálskej prapor. Nepotřebovalo to moc.
Samozřejmě, motor musí dejchat, to je jasný. Vyhodit originální zločinně obludnou komorovou koncovku výfuku do kopřiv patří naštěstí pořád ještě k dobrýmu vychování a osazení KN vzduchového filtru k základům bontonu a etikety.
Proč je ale ta stříkačka najednou tak ucukaná? Je to sice bez toho dB killeru krásně slyšet, ale jede to, kurva, hůř! Proč?
Každý motor je se svojí konstrukcí a nějak provedeným sáním na jedné a výfukem na druhé straně schopen, za určitých provozních podmínek, nasát určité množství palivové směsi. Poměr objemu nasáté směsi a objemu válce je OBJEMOVÁ ÚČINNOST motoru. Viník!
Snahou výrobců je dosáhnout co nejvyšší objemové účinnosti v co nejširším rozsahu otáček motoru, a musí se při tom vypořádat s různými omezeními. Výsledkem je celek, na který je pak napasovaná tzv palivová mapa. Tento X-rozměrný graf pak podle provozních podmínek motoru (teplota, otáčky, poloha škrtící klapky) a podmínek okolního prostředí (teplota, tlak a vlhkost vzduchu) určuje dávkování paliva do nasávaného vzduchu. Jinými slovy, řídící jednotka ví, že za určitých podmínek motor nasává určité přesné množství vzduchu, a tomu odpovídá přesně daná doba otevření vstřikovacího ventilu, tedy množství vstříknutého paliva. Když vypustíme schopnost lambda sondy do určité míry korigovat bohatost směsi podle „analýzy“ výfukových plynů, máme tady pevně určené hodnoty.
Prvořadým úkolem výfuku je účinně odvést výfukové plyny z válce motoru tak, aby v ideálním případě nezůstaly ve válci žádné zbytky spalin a celý prostor mohla vyplnit čerstvě nasátá směs.
Když vyměníme originální koncovku výfuku za absorpční, sportovní, otevřenou, tzv. laďák, změníme schopnost výfuku odvést výfukové plyny z válce a tím ovlivníme i schopnost motoru nasát určité množství vzduchu.
Motor tedy nasává nové, jiné množství vzduchu než původně, ale řídící jednotka to neví a dávkuje staré, původní množství paliva, a to znamená víc nebo míň rozházenou bohatost směsi.
Když k tomu navíc přidáme propustnější vzduchový filtr, je pochopitelně rozhození bohatosti ještě výraznější.
Samozřejmě, vždycky záleží na míře toho rozhození. Benzínový motor bude dobře pracovat při složení směsi benzín/ vzduch v poměru 1:12 až 1:16 hmotnostních dílů (více o tom píšu v e-BOOKu Dokonale fungující karburátor na dosah ruky) a kvalitní koncovka výfuku by se za tyto hranice neměla podívat. Pokud jde ale o maximální výkon a maximální zátěž, a životnost motoru v tomto režimu, je nutné změnit i palivovou mapu řídící jednotky vstřikování, případně vyměnit trysky v karburátoru.
Full knédl forever!
… I don´t care about you, fuck you!
FEAR